Pikkujoulut Barcelonassa, lyhyt oppimäärä ;)

Perjantai 12.12. noin klo 18:30

Ihmettelin, miksei ulkoinen näppikseni toiminut ollenkaan, kunnes harmaa massa yhdistyi ja hogasin, etteihän bluetooth-näppäimistöä voi käyttää iPadin ollessa lentotilassa. Bugger.

Oli aika levoton työpäivä, lähtöfiilis kupli ihan pinnan alla. Sain silti aikaiseksi paljon, joskaan en keksinyt nimenomaisen issue ratkaisua, jonka niin olisin toivonut keksiväni. Yöllä maatessani sängyssä valveilla olin jo saanut jonkinmoisen heureka-elämyksen. Harmillisesti se ei ihan toiminut sittenkään.

Kolmen pintaan tuli keskimmäinen koulusta, juuri kun minä tein lähtöä ulos ovesta. Riemastuin, sillä se tarkoitti sitä, ettei koiria tarvinnut jättää yksin. Tekstasin taksitilauksen, huikkasin heipat tytölle (“where are tou going?” ‘to Barcelona for the weekend” “so unfair!!!” “company trip…”) ja koirille ja suunnistin ulos taksille, joka jo kurvailikin talomme ohi, hogasi mokansa ja kääntyi takaisin.

Lentokentällä skumppaa ja koneeseen, koneen nokka siis kohti Barcelonaa. Työmatka. Huomenna pikkujoulut. Office manager yksin tietää missä (tai ehkä joku muukin, mutten minä ainakaan). Lentäminen on puuduttavaa.

***

Sunnuntai 14.12. noin klo 18:30

Barcelonassa oli kymmenisen astetta lämmintä kun astuttiin ulos lentokentältä ja bussiin. Tultiin hotellille, laitettiin laukut huoneisiin ja lähdettiin Barcelonan iltaan etsimään ruokapaikkaan. Käveltiin Ramblaa satamaa kohti ja poikettiin jollekin aukiolle ja valittiin ravintola. Ruoka ei ollut ihan niin hyvää kuin olisi voinut toivoa, mutta aina se Dennisin voitti. Puoli yhden maissa väsyneet meistä suunnisti hotellille, osa jäi jatkamaan iltaa aamuyön tunneille saakka.

Lauantaina ehdittiin päivällä vähän kaupungille. Kauppahalli oli huikea elämys! Ne lihatiskit kokonaisine Jamon Ibericoineen, kalatiskit elävine ja jo kuolleine merenelävineen, suklaa- ja karkkitiskit, hedelmävuoret, salaatit, chilit, vihannekset… Jotain aivan mieletöntä! Ostin välipalaksi suklaamansikkavartaan ja myöhemmin illalla chiliköynnöksen kotiinviemisiksi.

Satamassa pysähdyttiin toviksi shoppailemaan ja Desigualista tarttui mukaan uusi mekko, neule ja käsilaukku. Todella kauniita. Ja tytöille svetarit/neuleet toisesta kaupasta. Istahdettiin ulos terassille lämpimään auringonpaisteeseen juomaan vähän kahvia ja sangriaa ja mitä nyt sitten kukakin ennen kuin osa hajaannuttiin taas teillemme.

Minä menin yhden porukan kanssa katsomaan Barcelonan akvaariota, Euroopan suurinta. Oli haita ja merihevosia, mustekaloja ja skorpionikaloja, meduusoja ja vaikka mitä. Jopa pingviinejä! Akvaarion jälkeen oli aika kokoontua myöhäiselle lounaalle Hard Rock Caféhen. Varsinainen feast. Vatsat piukeina lähdettiin tekemään vielä pieniä shoppailuita ennen kuin oli aika laittautua iltarientoja varten.

Illalla suuntasimme Olympiakylään syömään ensin (puuh!) ja baariin sitten. Ravintoloiden joukosta valikoitui lopulta seafood-paikka, joka tarjoili hummeria, simpukoita, rapuja, erilaisia kaloja ja vaikka mitä. Olin vielä niin täynnä edellisestä ateriasta, että tilasin pienen annoksen katkarapuja ja vihreää parsa ja katselin hivenen kateellisena vieruskaverin seafood-vuorta. En olis kuitenkaan millään jaksanut syödä sellaista! Omakin pieni annos teki tiukkaa…

Istuttiin illallisen jälkeen baariin drinksuille ja jälleen osa meistä lähti hotellille “ajoissa”, osan jäädessä jälleen Barcelonan yöelämää ihmettelemään. Aamulla olin kyllä onnellinen siitä, että olin jälleen ymmärtänyt lähteä ajoissa nukkumaan. Jotenkin ei enää niin houkuta tuo yötä myöti rellestäminen.

Sunnuntaina oli vielä puoli päivää aikaa tehdä jotain. Suunnattin muutaman työkaverin kanssa Montjuïcille vievälle gondolihissille. Otettiin hotellin edestä taksi ja yritettiin selittää taksikuskille, minne haluttiin, kun ei kukaan muistanut edes tuon “vuoren” nimeä, ei eikä taksikuski oikein ymmärtänyt meidän englannin kielistä selostusta gondolihissistä. Lopulta kartan avulla työkaveri näytti minne piti mennä, ja päästiinkin perille oikeaan paikkaan.

Ensimmäinen rata vei sinne kukkulanrinteelle, käveltiin vähän matkaa ja seuraava hissi vei huipulle, missä on vanha linnoitus. Meillä ei oikein ollut ylenpalttisesti aikaa, joten katseltiin vain maisemia ja linnoitusta ulkoa päin ja suunnattiin takaisin alas, ja takaisin lahden yli ja tultiin jälleen taksilla takaisin hotellille.

Nyt ollaan koneessa matkalla kohti Rigaa, missä on lyhyt välilasku ja viimein lento kotiin. Viikonloppu Barcessa oli hieno, mutta kyllähän tässä on jo väsy itse kullakin. Täällä koneessa on sangen hiljaista väkeä. Kävelyä, syömistä, juomista, myöhäisiä iltoja, shoppailua, nähtävyyksiä. Raskasta tämä hauskanpito ;)

Huomenna skarppina taas duuniin, vaikka omaan sänkyyn taitaa päästä kaatumaan vasta yöllä yhden maissa.