Reissua reissun päälle

Viikko sitten pakkasin kahta lentolaukkua, selasin sähköpostia, duunasin CSS-tyylejä webpartille ja paistoin tytöille pinaattilättyjä, multitaskaten. Lienee pieni ihme, että tyylit oli ihan ok, että lätyt eivät (pahasti ;) ) palaneet, ja että mukanani oli kaikki tarvittava (paitsi sormus ja kaulaketju). Passinkin olin sentään muistanut ottaa! Vielä siinä viime tingassa ennen taksiin syöksymistä ilmoitin myyjälle, etten voi ostaa nyt kortillani noin suunnilleen luottorajani hintaista lisenssiä, ja lähetin viimeiset viilaukset tyyleistä duunikaverille. Olin aika disorientoitunut, mutta selvisin kentälle ja turvatarkastuksesta ja kaikesta jonkinlaisessa sumussa.

Turvatarkastuksessa ei ollut juuri silloin jonoa ollenkaan, joten minulla oli aikaa käsissäni varsin paljon. Koskaanhan ei voi tietää; samalla lennolla matkustanut duunikaverini tuli kentälle vain vähän minun jälkeeni ja oli kuulemma jumissa jonossa pitkään. Haahuilin kentällä katsellen koruja, sillä koruttomuuteni häiritsi. Tunsin itseni puolialastomaksi. Harkitsin kivan Kalevala-korun ostamista ja vähän halvemman sydänkorun ostamista, mutta päädyin lopulta siihen, että elän minä ilmankin, onhan noita kotona (sitä paitsi se koru, jonka oikeasti olisin halunnut, ei ihan nyt mahtunut budjettiini). Sormus sitä paitsi harmitti enemmän.

Lopulta vaan hipsin portille ja avasin iPadin odotellessani. Duunikaveri saapui, ja siinä kun oltiin menty portin toiselle puolen, löytyi toinenkin tuttu, joka oli matkalla samaan paikkaan, näemmä samalla lennolla. Brysseliin oli siis matka, koulutukseen, joka oli muuten aivan loistavan hyvä setti!

Hypättiin lentokentältä junaan – olipa vaikea ostaa lippu asemalle, jonka Google maps nimesi Brussels Southiksi, kun se onkin ranskaksi Midi ja hollanniksi Zuid (no, tuonhan voi saksan pohjalta arvata, mutta kuitenkin…) – ja käveltiin sitten reilu kilsa hotellillemme, joka sattui olemaan siellä alueella, missä ei juuri muita valkoihoisia näkynyt. Ihan rauhallista siellä oli, ruokapaikat vaan olivat vähän kortilla. Ensimmäisenä iltana etsittiin purtavaa, poikettiin muutamaankin katuruokamestaan, joiden vitriinissä oleva ruoka näytti siltä, että on seissyt siinä viikon, ja jatkettiin matkaa.

Viittä vaille kahdeksan oltiin paikallisen Lidlin ovella ajatuksena ostaa jotain evästä ja mennä hotelliin syömään, mutta vartija ei enää päästänyt sisään. Ei auttanut vaikka kuinka yritin vannoa, että ollaan nopeita. Oltiin siis jo palaamassa hotelliin tyhjin käsin, kun satuttiin huomaamaan siistin näköinen pizzeria ja mentiin pizzalle. Yleensä suht truvallista ruokaa – joskin pizzani päälle paistamisen jälkeen lykätyt salamiviipaleet jäi kyllä syömättä…

Ensimmäisen koulutuspäivän jälkeen tavattiin EU:lla työskentelevä ystäväni, joka vähän kävelytti meitä siellä ihan ydinkeskustassa, vei katsomaan pissivää poikaa, houkutteli ostamaan vohvelit ja lopulta vei meidät syömään oikein mainioon italialaiseen ravintolaan nimeltä Ricotta & Parmesan. Voin suositella! Hassua, edelliselläkin kerralla Brysselissä söin italialaisessa ravintolassa. Hyvin hyvin pienessä sellaisessa, mutta sielläkin oli ruoka erinomaista!

Matkan toisena iltana oli koulutuksen osallistujien ja järjestäjien yhteisillallinen. Hyvää ruokaa, viiniä ja mainiota seuraa. Joku siinä lähtiessä yritti houkutella baarikierroksellekin (tiesin jo valmiiksi, kuka minua yrittäisi illan mittaan iskeä enkä ollut väärässä tälläkään kertaa), mutta sanoin kiitos ei ja palattiin duunikaverin kanssa hotelliimme. Laskin itselleni kuuman kylvyn – matkan toisen jo – ja annoin kävelystä väsyneiden lihasteni ja kaikesta opiskelusta ja sosialisoinnista väsyneen mieleni rentotua kylvyssä ennen kuin kömmin vällyjen väliin nukkumaan.

Perjantaina päivän päätyttyä jo siinä kolmen maissa käveltiin reilun kilsan verran Brysselin päärautatieasemalle ja hurautettiin junalla lentokentälle. Sille samalle lentokentälle, jolla sitten vain muutama päivä sen jälkeen – tänään – räjäytettiin pari pommia. Aika lähelle tuli terrorismi tällä kertaa, vaikka olinkin jo turvallisesti kotona taas. Niskakarvat nousivat pystyyn. Silloin perjantaina olin kuitenkin autaan tietämätön mistään tulevasta ja aikani kuluksi kulutin aikaa Desigualin myymälässä, mistä lopulta kävelin ulos hymyssä suin uusi mekko pussissa.

PhototasticCollage-2016-03-24-12-00-57

Olin kotona vasta joskus puoli kahdentoista maissa, jaoin tuliaiset miehelle (sen reissun tuliaisvoittaja: suklainen olutpullo ja Chouffe-paketti jossa neljä olutta ja kiva tonttu-lasi) ja tytöille (joista toinen jo nukkui oltuaan illan duunissa) ja menin nukkumaan itsekin. Aamulla oli vastassa levon sijaan aikainen herätys, sillä minun piti olla satamassa jo puoli kymmenen aikaan. Oli vuorossa tyttöjen reissu Tallinnaan.

Meillä oli vuosia kevättraditiona yhden kaveriporukan kesken, että tehtiin shoppailu- ja kauneudenhoitoreissu Tallinnaan jollakin kokoonpanolla. Sitten kaikenmaailman kiireiden myötä se jäi, kun ei kukaan oikein ehtinyt tai siis ei löytynyt yhteisiä viikonloppuja. Nyt päätettiin elvyttää perinne ja niinpä meitä lähti kuusi keski-ikäistä äitinaista Tallinnaan. Jotkut kävi kauneushoidoissa, toiset vain kuljeksivat ja/tai shoppailivat. Minä en ole koskaan ollut sellainen kauneushoitoihminen, joten kuljin ympäri Viru-keskusta yhden noista kavereistani kanssa. Ihan on muuttunut sellaiseksi boutique-keskukseksi! Poissa oli kaikki ne kivat vähän erilaiset vaateliikkeet. Ihan blaah! Tamariksen kivat nahkasaappaat löytyi puoleen hintaan, muttei vaatepuolelta mitään!

Hotellille palattuamme muistin yhtäkkiä nähneeni matkalla satamasta hotelliin toisen kauppakeskuksen siinä nurkan takana ja siinä ainakin H&M:n kyltin. Minulla oli vielä vähän aikaa ennen kuin tavattiin illalliselle lähtöä varten, joten päätin lähteä siinä piipahtamaan ajatuksena löytää ainakin jotain tuliaista tytöille. En sitten henkkamaukkaan lopulta mennyt ollenkaan, sillä New Yorker houkutteli enemmän ja sieltä löysinkin kivat paidat kummallekin.

Illallista varten oltiin varattu pyötä ravintolasta nimeltä Kaks Kokka. Että oli hyvä ruoka, hyvä palvelu, hyvä viini! Sitäkin suosittelen. Menu ei ole pitkä, mutta valinnanvaikeutta se aiheutti silti. Söin alkuruuaksi mausteisen miso-keiton ja pääruuaksi “lampaanpeppua”. Herkullista. Siitä jatkettiin matkaa läheiseen pubiin nimeltä Scotland Yard. Paikan erikoisuus oli kidutus/sähkö/taijotainsellaista-tuoleihin sijoitetut WC-pytyt :D

Käytiin me tsekkaamassa oman hotellimme yökerhokin – ei juuri elämää – ja puolet meistä lähti vielä Viru-hotellin yökerhoon katsomaan millaista eloa siellä oli. Siellä soitti paikallinen ilmeisen suosittu 2Quick Start, silleen keskinkertaista iskelmää tai jotain (mutta niillä oli ihan huippu percussionisti-tyttö!). Pari tuntia siellä viihdyttiin ja sitten alkoi jo väsy painaa niin että lähdettiin nukkumaan.

Aamulla aamupalan jälkeen lähdettiin hissuksiin kohti satamaa. Oltiin illalla bongattu ne kaivatut vaatekaupat siinä yhdellä sivukadulla ihan matkan varrella kohti satamaa ja katkokäveltiin kaupasta kauppaan kunnes oli aika siirtyä sataman ruuhkaan odottamaan laivalle pääsyä. Kaikkea kivaa tarttui kuin tarttuikin mukaan, kun viimein löytyi oikeat kaupat!

PhototasticCollage-2016-03-24-12-03-04_edited

Nyt on vähän väsy moisen reissaamisen jälkeen, mutta enpä mokomalle klusterille mitään mahtanut (Tallinnankin olin maksanut ennen työreissun ilmenemistä). Hienot oli reissut, mutta onneksi kohta on pääsiäinen ja saa vähän nukkua, ja maalata portaita. Se on oikeasti aika terapeuttista puuhaa!